معرفی اجزای مختلف دستگاه شیردوش

معرفی اجزای مختلف دستگاه شیردوش

دامداری در جهان بیش از پیش به سمت مکانیزه شدن حرکت می‌کند و همین سبب شده است که فعالین در این صنعت، بیشتر به سمت خرید دستگاه‌های پیشرفته و ابزارهای مورد نیاز آن روند. یکی از این دستگاه‌ها، شیر دوش برقی گاو است که روند دوشیدن شیر و استفاده از آن در صنعت را بسیار سریع‌ؤتر انجام خواهد داد. این دستگا‌ه‌ها دارای تنوع بالایی هستند و می‌توانید بسته به نیاز خود در مجموعه خود به سراغ آن‌ها بروید. در این مطلب هم قصد داریم که به سراغ اجزای آن رفته و یک معرفی اجمالی از هر کدام از آن‌ها داشته باشیم. این می‌تواند دید جالبی به شما داده و در نحوه انتخاب گزینه مناسب هم کمک‌تان کند.

یک شیر دوش برقی گاو عضوی جدا نشدنی از گاوداری‌ها بوده و در دامداری‌های صنعتی هم به وفور از آن استفاده می‌شود. در مجموعه‌های نیمه صنعتی و خانگی هم معمولا از این دستگاه‌ها استفاده شده و حتی گزینه‌های سیار هم طرفداران زیادی دارد. هر چه قدر که بیشتر بتوانید با اجزای این دستگاه‌ها آشنا شده و قطعات یدکی را بیشتر بشناسید، می‌توانید هنگام تعمیر و نگهداری آن با آگاهی عمل کنید. می‌توانید خودتان قطعات مورد نیاز را خریداری کرده و هزینه‌های تعمیرات را هم کاهش دهید. در همین راستا در ادامه با این قطعات همراه شده و کاربرد هر کدام را هم اعلام خواهیم کرد.

موتور شیر دوش برقی گاو

موتور شیر دوش برقی گاو

وظیفه موتور در شیر دوش برقی گاو کاملا مشخص است. این قطعه باید نیروی لازم برای چرخش پمپ خلا را ایجاد کرده و دستگاه را به کار بیندازد. این موتور تک فاز بوده و معمولا هم دارای یک استاندارد خاص در طراحی هستند. در شیر دوش‌های استفاده شده در کشور، معمولا از موتورهای ۵۵۰ وات استفاده می‌کنند. این میزان نیرو می‌تواند برای کار در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی کاملا مناسب باشند. این موتورها معمولا کلید یا فیوزی برای روشن و خاموش کردن دستگاه دارند و ظیفه اصلی هم برعهده همین موتور خواهد بود.

مخزن خلاء

همان‌طور که گفتیم، یک موتور وظیفه چرخاندن مخزن خلاء را دارد و با قدرت خاصی اقدام به این کار می‌کند. مخزن هم در یک شیر دوش برقی گاو معمولا در زیر موتور اصلی قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام قطعه مشخص است، این قطعه برای حفظ میزان خلاء بوده و معمولا در شیردوش های دو واحدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه برای حفظ عملکرد دوشش هنگام اضافه کردن واحد دوم به واحد اول بوده و نیازی به قطع کردن آن نخواهید داشت. کافی است که هنگام دوشیدن واحد اول و اتمام آن، از این مخزن استفاده کرده و واحد دوم را هم با موفقیت اضافه کنید. مدل‌های روغنی را هم داریم که بخش جداگانه‌ای برای روغن داشته و در آن قرار می‌گیرد.

 

ظرف شیر

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک شیر دوش برقی گاو مربوط به ظرف شیر آن است. در دامداری‌ها و گاوداری‌ها از این قطعه استفاده می‌شود و معمولا هم اصطلاح اصلی آن که همان «بیدون» است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این قطعه معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود تا در سال‌های آینده بدون ایجاد مشکل بتواند قابل استفاده باشد. ظرف‌ها می‌توانند ظرفیت‌های مختلفی هم داشته باشند، اما در کشور ما، ظرفیت‌های ۳۵ و ۵۰ لیتری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این قطعه‌ها علاوه بر نگهداری شیر، برای حمل شیر هم استفاده می‌کنند و درب آن را هم می‌توانید کاملا ببندید. در این هنگام، شیر با موفقیت جا به جا شده و به بیرون نخواهد ریخت.

خوشه دستگاه

یک دستگاه شیر دوش برقی گاو می‌تواند خوشه کامل هم داشته باشد که به پستان‌های یک گاو متصل خواهد شد. این خوشه‌ها عملیات شیر دوشی را انجام خواهند داد و می‌توانند قدرت مکش متفاوتی داشته باشند. شیری که به این واسطه دوشیده می‌شود، با کمک یک شیلینگ به ظرف شیر انتقال داده خواهد شد. سرعت انتقال هم می‌تواند بر حسب نوع دستگاه متفاوت باشد. یک سری شیلنگ‌های دو قلو هم داریم که وظیفه انتقال فشار هوای متغیر برعهده آن‌ها قرار دارد. قطعات دیگری هم در این زمینه کاربرد دارند که در کنار شیلنگ می‌کنند و می‌توانید به شل و لاینر اشاره کنیم. در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

اجزای یک خوشه شیردوش

اجزای یک خوشه شیردوش

خوش شیردوش هم دارای قطعاتی است که هر کدام وظیفه خاصی را می‌توانند برعهده داشته باشند. یکی از آن‌ها خرچنگی نام دارد. این اصلی‌ترین بخش یک خوشه در شیر دوش برقی گاو است و قطعات دیگر مانند شیلنگ و کاپ هم قرار است که به آن متصل شوند. یک دکمه لاستیکی روی خرچنگی وجود دارد و وظیفه قطع و وصل عملیات مکش هم برعهده آن قرار می‌گیرد. یک خرچنگی همراه با لاینرهای خود کار می‌کند و اگر دکمه لاستیکی مورد نظر را بیرون بیاورید، مسیر هوا قطع خواهد شد. خرچنگی معمولا در دستگاه‌های مختلف در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود و جنس آن هم ممکن است که متفاوت باشد.

یک لاینر هم به یک قطعه لاستیکی اطلاق می‌شود که به پستان گاو متصل خواهد شد. لاینرها را می‌توانید در هر سه ماه تعویض کرده و بعداشت کار خود را در گاوداری یا دامداری بالا ببرید. لاینرها با تغییر شکل می‌توانند شیر گاو را دوشیده و آن را با سرعت به ظرف اصلی انتقال دهند. لاینر بعد از یک بار عملیات شسته شده و برای دفعات بعدی هم آماده خواهد شد. این قطعات همان‌طور که مشخص است، بیشترین میزان استفاده را داشته و اصطهلاک بیشتری هم خواهند داشت. بنابراین، در مدت زمان کمی باید آن‌ها را تعویض کنید.

 

پالیستور

یک دستگاه شیر دوش برقی گاو برای اینکه پالس مورد نیاز خود را ایجاد کند، از این قطعه استفاده می‌کند. این قطعه معمولا به‌صورت پنوماتیک کار کرده و از فشار خلاء برای کارکرد خود بهره خواهد برد. دستگاه با کمک پالیستور می‌تواند مسیر هوایی که به لاینر متصل است را قطع و وصل کرده و عملیات را به سرانجام برساند. معمولا یک شیلنگ دو قلو مسیر بین خرچنگی و پالیستور را ایجاد کرده و لاستیک‌های مخصوصی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عملکرد آن در دفعات مختلف همچنان بالا باشد. پالیستورها می‌توانند به‌صورت دو کاناله و چهار کاناله هم مورد استفاده قرار گیرد.

قطعه شل یا کاپ

کاپ استفاده شده در یک شیر دوش برقی گاو هم وظیفه نگهداری لاینر را برعهده دارد. در واقع با این کار فضای لازم برای ایجاد فشار جهت قرار دادن لاینر ایجاد شده و مکانیزم اصلی یک شیردوش را برقرار خواهد کرد. لاینر با قرار گرفتن در داخل شل، فضایی بین دیواره خارجی و داخلی‌اش ایجاد خواهد شد و این فضا هم با فشار هوایی که از طریق شیلنگ ایجاد می‌شود، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. حال همین اضافه شدن فشار کافی است که لاینر تغییر شکل داده و دوشیدن شیر گاو را با موفقیت انجام دهد. به همین دلیل است که چنین قطعه‌ای هم باید در کمال سلامت بتواند به کار خود ادامه دهد.

خرید شیردوش از وب سایت میتسو

خرید شیردوش از وب سایت میتسو

وب سایت میتسو mitso.ir ارائه کننده قطعات مخصوص دامداری و گاوداری است و می‌توانید تنوع بالایی از شیر دوش برقی گاو را هم در کنار ابزارهای صنعتی دیگر خریداری کنید. شما هم می‌توانید از بین گزینه‌های متعدد انتخاب کرده و بسته به گستره مجموعه خود، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. گزینه‌های یک واحده و دو واحده در این سایت ارائه شده و با بهترین قیمت می‌توانید به سراغش روید. ابزارهای صنعتی دیگر برای ایجاد خط تولید شما هم در سایت ارائه شده و می‌توانید به سراغش بروید.

}
خرید و مشاوره 09126364208